image

Romeo Alexandrescu despre concertul de la Ateneu, din 4 mai 1941, în care Madeleine Cantacuzino (viitoare Lipatti) și Dinu Lipatti au prezentat în premieră românească Simfonia concertantă pentru două piane și orchestră de coarde a lui Lipatti

Cronică apărută în Universul Literar din 10 mai 1941:
“…Simfonia concertantă mărturisește o vie bogăție de inspirație. Inventivitatea tematică se contopește aceeli armonice și contrapunctice care creează o mare mobilitate sonoră, o permanentă activitate sonoră, făcând ca muzica, de la cele mai capricioase desfășurări și până la cele mai contemplative dintre clipele ei, să nu cunoască stagnarea, monotonia, staticismul.”

Biografia / Scrieri / Cronici despre Lipatti




pic

"…Simfonia concertantă mărturisește o vie bogăție de inspirație. Inventivitatea tematică se contopește aceeli armonice și contrapunctice care creează o mare mobilitate sonoră, o permanentă activitate sonoră, făcând ca muzica, de la cele mai capricioase desfășurări și până la cele mai contemplative dintre clipele ei, să nu cunoască stagnarea, monotonia, staticismul. Chiar în timp ce o delicată cantilena elegiacă se despletește, în a doua parte a Simfoniei Concertante muzica lui Lipatti rămâne active, progresivă, trăind, evoluând, având întotdeauna și ceva nou de exprimat și mijloacele de a o face, punând la contribușie cele mai variate mijloace polifonice și instrumentale.[…] Simfonia concertantă folosește cu premature abilitate resursele atât de felurite și de libere ale pianului modern. Repotele și picurăturile pianelor, învăluitoarele sonorități de simplă de simplăm însoțire a orchestrei, promptitudinea și relieful

Răspunsurilor, sugestiile ritmice pe care le repercutează orchestra  sau le primește prin vocile ei au întotdeauna ecoul expresiv bine definit, pornind din intenții formulate sigur și chiar în accentele cele mai temerare cu consecvență și logică. […] Simfonia concertantă a fost redată cu brio și siguranță și deosebit accent. D-na Madeleine Cantacuzino și. dl. Lipatti au creat ansamblului de piane toată justa valoare aceptată de compozitor, obținând un succes categoric. Au interpretat de asemenea cu foarte aleasă înțelegere stilistică și sigură temeinicie instrumentală Concertul în do minor de Bach pentru două piane și orchestră.”